میلاد مروتی کاریکاتوریست و طراح سقزی

 


میلاد مروتی کاریکاتوریست و طراح در سال 1366 در سقز متولد شده است. ایشان اکنون ساکن شهر سنندج هستند. علاقه وافر میلاد مروتی در دوران کودکی و نوجوانی به نقاشی و کل هنرهای ترسیمی باعث شده بود که همواره پیگیر این رشته ها باشد. اما متاسفانه به دلیل فراهم نبودن شرایط موفق به حضور در کلاس های آکادمیک و آموزش هنر و نقاشی نمی شوند. در واقع می توان میلاد مروتی را جزو آن دسته از هنرمندانی دانست که با تلاش و پشتکار توانسته اند به خواسته های خود برسند. 

علاقه زیاد به هنر باعث شد که میلاد مروتی رشته معماری را به عنوان رشته دانشگاهی خود انتخاب نماید. همین انتخاب به عنوان اولین گام جدی در فراگیری هنر توسط وی محسوب می‌ شود. همچنین به دلیل علاقه به هنر تحصیلات خود را تا سطح کارشناس ارشد معماری ادامه داده است. 

این هنرمند هدف خود را از انتخاب کاریکاتور اینگونه بیان می کند: «به نظر بنده دنیای طنز و زبان طنز زیباتر و رساتر و سازنده تر است و ساده تر می تواند منظور خود را به مخاطب منتقل کند».



این هنرمند جوان تلاش کرده است که در کارهای خود از سبک های مختلفی استفاده کند. با توجه به این نکته که میلاد مروتی همواره تلاش کرده است زیبایی شناسی را در کارهای خود مقدم بشمارد، کارهای وی متنوع و گاها ترکیبی از چند روش گوناگون بوده است. برخلاف بسیاری از هنرمندان میلاد مروتی به صورت تمام وقت مشغول طراحی و کارهای گرافیکی است. 

به گفته وی: «انسان همواره در حال خلق هنرهای مختلفی بوده و هست. تا هم از زیبایی های جهان لذت ببرد هم مفهوم و حقیقت هویت فردی و فرهنگی خود را ثبت کند و به دیگران ارزش‌هایی را که در دهن خود می‌پروراند، نشان دهد»

وی در ادامه اشاره کرد که: «هنرمند به شکل مداوم و همیشگی میل و سعی در کشف و خلق شیوه های جدیدی از بیان احساسات، ایده ها و نگرش های خود دارد . هر اثر هنری احساساتی گوناگون را در انسان به شکل قابل مطالعه و ارطبات با سایر افراد نمایان می کند».



سبک کاری میلاد مروتی

کاریکاتور و طنز سیاه جزوه مواردی هستند که این هنرمند به آن ها علاقه نشان داده و تلاش کرده است که در کارهای خود آن ها را بازنمایی کند. 

طنز و کاریکاتور سیاه در جنبش مدرن هنر در اروپا شکل گرفت که تلاش می‌کند انسان را به تفکر وادارد و مسائل را از دیدگاه دیگری به معرض نمایش بگذارد. به گونه ای که دیگران نتوانند از تفکر به آن دوری کنند. طنز سیاه نمایش حضور انسان در قلمرو کابوس و اسیر در هستی و زمان است.

در آثار این هنرمند رنج انسان ها از ارزش بالایی برخوردار است و چهره ها و طرز نگاه ها مورد توجه بیشتری قرار می گیرد. تفکیک جنسیت  در کارهای وی اهمیت خاصی ندارند و گاهی با هم ادغام هم می شوند یا کالبد انسان با طغیان و ذات درنده موجودات وحشی در هم آميخته شده است.

در پرتره ها و شخصیت های فردی هر انسان تلاش بر این بوده که عمق عواطف ، اندوه ، تکبر و خودخواهی و مهربانی آن ها را به تصویر بکشد. 


نمایشگاه های انفرادی میلاد مروتی

۱۴۰۲- کشور اسپانیاLuarca, Asturias, Spain

۱۴۰۱- معرفی طراحی آوانگارد - گالری مانا- سقزبا 40 

۱۴۰۰- نمایشگاه مجازی دائمی در وبسایت troopart.com- کشور آرژانتین 

۱۴۰۰- نمایشگاه مجازی با موضوع انفال در وبسایت بین المللی (زرین اسپادانا اصفهان)


نمایشگاه گروهی میلاد مروتی

۱۴۰۱- آرتفر: زاکسن- آنهالت- کشور آلمان


چند نمونه از کارهای میلاد مروتی










نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

ناصر فیض الله بیگی (زندگینامه + آثار و نمایشگاه ها)

پانورامای کوردستان از دریچه دوربین مام غه‌فوور